Το Χόλιγουντ από μια άλλη ματιά

Απομυθοποίηση ή σουρεαλιστικός ρεαλισμός;

F. Scott Fitzgerald
Ο Φιτζέραλντ σε Χολιγουντιανό στούντιο, 1937 —Φωτογραφία από τον φίλο του Καρλ Βαν Βέχτεν
Francis Scott Fitzgerald
Fracis Scott Fitzgerald - Pat Hobby
Francis Scott Fitzgerald (1896-1940)Ο Παράδεισος του Πατ Χόμπυ (1940)

Old Hollywood

Απορίας άξιον είναι πως γίνεται να είσαι ένας λίαν ακριβοπληρωμένος σεναριογράφος στο Χόλιγουντ και να γράφεις ένα βιβλίο που να το συκοφαντεί τόσο... Αυτό είναι το θέμα με το βιβλίο του Σκοτ Φιτζέραλντ "Ο Παράδεισος του Πατ Χόμπυ": Ένας μύθος που γίνεται παρωδία!

Τα κινηματογραφικά studios και "η δεύτερη ματιά"

Ένας κόσμος ξεπεσμένων φαντασμάτων από την εποχή του βωβού. Πλατό, με τις παλιέςμηχανές που έπρεπε να ζεσταθούν ώρα πριν αρχίσει το γύρισμα, γραφεία παραγωγών, συγγραφέων, τραπεζαρίες, μπαρ, γραφείο στοιχημάτων (bookmakers). Ένα ετερόκλητο σκηνικό όπου πηγαινοέρχονταν οι θαμώνες παλιοί συγγραφείς, ηθοποιοί, κομπάρσοι, με κύριο χαρακτήρα τον ξεπεσμένο πλέον μετά από είκοσι χρόνια διαφημιστή-συγγραφέα Πατ Χόμπι. Αιώνια σε αναζήτηση κάποιου μισθού για να ξοδέψει σε ποτό το κύριο καύσιμο της ενεργητικότητας του πλέον.

Η Δεύτερη ματιά του Φιτζέραλντ: Μια χρυσή τομή μεταξύ της απομυθοποίησης και της συντήρησης. Τελικά ούτε το Χόλυγουντ και κατ' επέκταση η αμερικανική κοινωνία θίγεται, ούτε η σκληρή τέχνη —Φαίδων Ταμβακάκης Μεταφραστής

Ένας τρελός κόσμος όπου συνωθούνταν άσημοι και διάσημοι, φτωχοί και πλούσιοι με το γνώρισμα ότι όλοι γνωρίζονταν μεταξύ τους και μπορούσαν να λένε όποια κοινοτοπία τους κατέβαινε. Κύριος άξονας η τρίτη μεγάλη βιομηχανία αυτή του κινηματογράφου της Αμερικής όπου το χρήμα, η φήμη ήταν το υπέρτατο ζητούμενο. Στο σπίτι του Πατ - έτσι θεωρούσε κάποιο μεγάλο στούντιο, συνέβαιναν όλες οι ιστορίες με κύριο αίτημα την εύρεση μιας ιδέας. Ιδέα όπου θα βασίζονταν το νέο σενάριο που θα ολοκληρωνόταν πυρετωδώς και που θ' άρχιζε το ίδιο πυρετωδώς να γυρίζεται η νέα ταινία... Καθώς κλείνεις το βιβλίο "Ο Παράδεισος του Πατ Χόμπι", μπορείς να πεις:

Πατ Χόμπι μια καρικατούρα του συγγραφέα δια χειρός ...του ίδιου του συγγραφέα Σκοτ Φιτζέραλντ, με μια άκρως σκωπτική συνάμα εις βάθος, ερευνητική ματιά (μια άλλη ματιά)...μέχρι ολοκλήρωσης της παρωδίας ανεπτυγμένης σε μικρά συναφή διηγήματα

Francis Scott Fitzgerald & old Hollywood

🎥 Directors Old Hollywood
μια λίστα

Το 1937, με πολλά οικονομικά προβλήματα να τον βαραίνουν, ο Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ (γ. Σαιν Πολ Μινεσότα 1896 - θ. Χόλιγουντ, Λος Άντζελες, 1940) υπέγραψε συμβόλαιο με την Metro-Goldwyn-Mayer, εξάμηνης διάρκειας και με αμοιβή 1.000 δολάρια την εβδομάδα. Αργότερα ανανέωσε το συμβόλαιο του για έναν ακόμα χρόνο, γεγονός που του επέτρεψε να αντιμετωπίσει τις οικονομικές του δυσκολίες.

🏖 Ηθοποιοί στη θάλασσα
Λίστα σκηνών
από ταινίες
"The Last Tycoon" ν. 65

Εργάστηκε ως σεναριογράφος χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία. Το 1939 ξεκίνησε επίσης το πέμπτο μυθιστόρημά του, The Love of the Last Tycoon, βασισμένο στη ζωή του στελέχους Έρβινγκ Τάλμπεργκ (Irving Thalberg) και μια προσπάθεια προσέγγισης του κόσμου του Χόλιγουντ και περιγραφής του Αμερικανικού Ονείρου. Το έργο αυτό έμεινε ημιτελές και εκδόθηκε τελικά, για πρώτη φορά, μετά το θάνατό του, έπειτα από σχετική επιμέλεια των σημειώσεων του Φιτζέραλντ από τον φίλο του, Έντμουντ Γουίλσον. 💦 Βλέπε σχετικά [Ο τελευταίος Μεγιστάνας] εδώ

👉 Η μεταγενέστερη του θανάτου του συγγραφέα, ταινία "The Last Tycoon" Ο Τελευταίος Μεγιστάνας (1976) του Ελία Καζάν βασίστηκε σε αυτό βιβλίο (ημιτελές) του Φιτζέραλντ με πρωταγωνιστές τους Ρόμπερτ ντε Νίρο (Irving Thalberg), Ρόμπερτ Μίτσαμ (Louis B. Mayer), στους ρόλους των δύο πραγματικών συνιδρυτών της Μέτρο Γκόλντουιν Μάγερ (MGM) - στο βιβλίο και στη ταινία, αντιστοίχως, Μονρό Σταρ, Πατ Μπράντυ.

🎥 Maîtres Old Hollywood
μια gallery πόστερς

Την ίδια περίοδο αποξενώθηκε από την Ζέλντα, η οποία συνέχισε να ζει σε ιδρύματα ενώ εκείνος συνδέθηκε με την δημοσιογράφο Σίλα Γκρέιαμ. Σταμάτησε τελείως να πίνει και εργάστηκε με ζήλο στο τελευταίο του μυθιστόρημα.Τέλη Ιουλίου ολοκλήρωσε το "Κοσμοπόλιταν" που ήταν και το τελευταίο του σενάριο για το Χόλιγουντ, το οποίο αν και δεν γυρίστηκε σε ταινία, θεωρήθηκε μετά το θάνατό του, ένα από τα καλύτερα σενάρια που είχε δει ποτέ το Χόλιγουντ.

🎥 Ταινίες Old Hollywood
μια gallery σκηνών

Ο Φιτζέραλντ υπήρξε αλκοολικός ήδη από νεαρή ηλικία, ενώ κατά τη δεκαετία του '20, ο προσωπικός του μύθος ήταν συνδεδεμένος με την ιδιότητα αυτή. Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα την επιδείνωση της υγείας του, ειδικά κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1930. Το 1940 υπέστη δύο καρδιακές προσβολές. Η τελευταία, στις 21 Δεκεμβρίου προκάλεσε και το θάνατό του σε ηλικία 44 ετών στα χέρια της Σίλα Γκρέιαμ. Τάφηκε στο Ρόκβιλ και στον ίδιο τάφο, θάφτηκε και Ζέλντα Φιτζέραλντ το 1947.

Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ (Η.Π.Α.) - Βιογραφικά Στοιχεία

Η ζωή του Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ είναι ένα τραγικό παράδειγμα των δύο όψεων του Αμερικανικού Ονείρου: οι χαρές του έρωτα, του πλούτου και της επιτυχίας και η τραγωδία που είναι συνυφασμένη με τις ακρότητες και την αποτυχία. Γεννημένος το 1896 στο Σαιντ Πωλ της Μινεσότα σε καθολική και ευκατάστατη οικογένεια, άρχισε να γράφει από πολύ νωρίς. Όταν οι ΗΠΑ μπαίνουν στον πόλεμο το 1917 κατατάσσεται στο στρατό, υπηρετώντας τη διετή θητεία του στην Αμερική, και γνωρίζει τη Ζέλντα Σέαρ, η οποία αρνείται να τον παντρευτεί λόγω έλλειψης χρημάτων. Το 1920 όμως κυκλοφορεί το πρώτο του μυθιστόρημα ("This Side of Paradise") Αυτή η πλευρά του Παραδείσου - που θα σημειώσει μεγάλη επιτυχία· ο γάμος με τη Ζέλντα γίνεται αμέσως. 

Ο Φιτζέραλντ, επαγγελματίας πλέον συγγραφέας, συνεργάζεται και με διάφορα περιοδικά, συνεργασία που θα ήταν επικερδής αν οι δαπάνες του ζεύγους δεν ήταν αυξημένες εξαιτίας της πολυτελούς ζωής τους. Το δεύτερο μυθιστόρημα του Φιτζέραλντ, "The Beautiful and the Damned" Ωραίοι και Καταραμένοι - περιγράφει ακριβώς ένα ζευγάρι που ζει μες στην τρυφηλότητα και στον ηδονισμό. Λίγο μετά τη γέννηση της κόρης τους, θα κυκλοφορήσει το σπουδαιότερο μυθιστόρημά του, "The Great Gatsby" Ο Ωραίος Γκάτσμπυ

Η σπάταλη ζωή, οι συνεχείς μετακινήσεις (ταξίδευαν από πόλη σε πόλη της Ευρώπης και διέμειναν σε οκτώ πολιτείες των ΗΠΑ), καθώς και η θυελλώδης σχέση των Φιτζέραλντ επιβάρυναν την υγεία και των δύο: ο Φιτζέραλντ αντιμετώπιζε ολοένα σοβαρότερο πρόβλημα αλκοολισμού και η Ζέλντα, μετά από αρκετούς νευρικούς κλονισμούς, διεγνώσθη εντέλει ότι πάσχει από σχιζοφρένεια. Ωστόσο ο Φιτζέραλντ κατόρθωσε να τελειώσει και να εκδώσει το 1934 το τέταρτο μυθιστόρημά του, "Tender Is the Night", που βρίθει αυτοβιογραφικών στοιχείων· είναι και αυτό χρονικό μιας αποτυχίας ή πολλαπλών αποτυχιών. 

Ο Φιτζέραλντ πέθανε το 1940 στα σαραντατέσσερά του, από καρδιακή προσβολή. Μολονότι στον καιρό του ήταν κυρίως γνωστός ως εκκεντρικός μέθυσος και ενσαρκωτής των υπερβολών και ακροτήτων που χαρακτήριζαν την εποχή της τζαζ, η αποτύπωση αυτής της εποχής στα έργα του και το αναμφισβήτητο ταλέντο του του χαρίζουν σήμερα επάξια μια ξεχωριστή θέση στην ομάδα των νεωτερικών συγγραφέων ̵—πηγή biblionet.gr

Αναφερόμενα βιβλία του Φ. Σκοτ Φιτζέραλντ

  • Αυτή η πλευρά του Παραδείσου (This side of Paradise)
  • Ωραίοι και Καταραμένοι (Beutiful and Damned)
  • Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ (The Great Gatsby)
  • Τρυφερή είναι η Νύχτα (Tender is the Night)
  • Ο Παράδεισος του Πατ Χόμπυ (Pat Hobby's Paradise)
  • Ο Τελευταίος Μεγιστάνας (The Last Tycoon) (Κύκνειο Άσμα και του Φιτζέραλντ και του Καζάν)

Related [Χάρισε μου το βαλς] εδώ


Ο τελευταίος Μεγιστάνας - Making Pictures

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Μάικ Ροζάκης - Πρωτεργάτης της Pop μουσικής

Ποιος ήταν ο Μεγάλος Γκάτσμπυ;

Πατσίνο vs Γκάσμαν